Szacuje się, że tylko w 2016 r. linie lotnicze w
Polsce powinny były wypłacić swoim klientom blisko 50 mln euro
z tytułu odmowy wejścia na pokład, opóźnień czy odwołanych rejsów. Średnia
wysokość należnych pasażerom rekompensat wynosi ok. 400 euro na osobę.
Niestety, nadal niewiele osób korzysta z przysługującego im prawa do otrzymania
odszkodowania. Niski wynik spowodowany jest niewystarczającą wiedzą oraz obawą
przed rozbudowaną biurokracją.
KIEDY
PRZYSŁUGUJE NAM ODSZKODOWANIE OD LINII LOTNICZYCH?
Rekompensata za opóźniony lub odwołany lot i odmowę
przyjęcia na pokład przysługuje nam w przypadku, gdy korzystamy z linii
lotniczych zarejestrowanych w Unii Europejskiej. Prawo to obowiązuje nawet
jeśli startujemy lub lądujemy poza jej terytorium. Warto pamiętać, że odszkodowanie należy nam się również w sytuacji, gdy
przewoźnik nie jest zarejestrowany w UE, ale lot rozpoczyna się lub kończy w
jednym z państw unijnych. Regulacje te dotyczą także Islandii, Norwegii i
Szwajcarii. Pasażerowie mają prawo do wypłat w wysokości
od 250 do 600 euro na osobę. Kwota ta jest uzależniona od długości i
całkowitego opóźnienia lotu – mówi Maciej Stanek, Legal Team AirHelp.
W jakich dokładnie przypadkach możemy składać
reklamację do linii lotniczych?
● Jeśli
opóźnienie lotu wynosi 3 godziny i więcej a stało tak się wskutek czynników, na które linia lotnicza ma wpływ
np. awaria samolotu.
● Jeśli lot
został odwołany z powodów zależnych od przewoźnika (np. awarii samolotu czy
choroby pilota i braku zastępstwa). W
przypadku jednak, gdy linia powiadomi klientów o tym fakcie co najmniej 14 dni
przed planowanym terminem lub zaproponuje im lot alternatywny o podobnej trasie
i liczbie przesiadek, podróżnym nie przysługuje odszkodowanie.
● Jeśli
przewoźnik odmówi nam wejścia na pokład.
W takiej sytuacji, linie lotnicze w pierwszej kolejności szukają osób, które
dobrowolnie zrezygnują z lotu. Ochotnikom powinien zostać zaproponowany zwrot
pełnej ceny biletu lub alternatywny rejs w innym terminie z pełną opieką (m.in.
wyżywienie, nocleg, rozmowa telefoniczna, etc.). Jeśli jednak nie zrezygnujemy
z przelotu, a mimo to nie możemy dostać się na pokład, przysługuje nam rekompensata w wysokości od
250 do 600 euro oraz zwrot pełnej ceny biletu.
Z danych AirHelp wynika, że ok. 68% wszystkich
składanych wniosków o odszkodowania dotyczy rejsów opóźnionych, 30% odwołanych,
a w 2% omówiono wejścia na pokład.
Warto mieć na uwadze, że w sytuacjach, w których linia lotnicza nie podaje powodu opóźnienia
czy odwołania lotu również przysługuje nam odszkodowanie. Co ważne, wniosek możemy złożyć nawet do 3 lat od
dnia rejsu.
CZY W KAŻDEJ
SYTUACJI, W KTÓREJ MAMY PROBLEM Z LOTEM PRZYSŁUGUJE NAM ODSZKODOWANIE?
Niekiedy odwołanie czy opóźnienie lotu następuje z
przyczyn niezależnych od linii lotniczych, jak np. złe warunki pogodowe,
strajki czy niestabilna sytuacja polityczna w kraju lądowania. W tych
sytuacjach pasażerowie nie mają prawa do wypłaty rekompensat, niemniej jednak
przewoźnik powinien zapewnić im opiekę. W
przypadku opóźnienia, powinniśmy otrzymać możliwość rozmowy telefonicznej,
wyżywienie i, jeśli jest on potrzebny, nocleg, etc. Jeżeli natomiast lot zostanie
odwołany, mamy prawo do zwrotu kosztów biletu (w całości lub części
niewykorzystanej, gdy podróż odbywaliśmy z tzw. przesiadką). Przewoźnik może
także, alternatywnie, zaproponować nam inny rodzaj transportu do miejsca
docelowego czy zmianę rezerwacji na późniejszy dogodny termin w zależności od dostępności
miejsc – dodaje Natalia Gębska, Country Manager AirHelp.
Więcej informacji na temat praw pasażerów dostępnych
jest na stronie www.airhelp.com/pl/prawa-pasazerow.
JAK UZYSKAĆ ODSZKODOWANIE? PROSTO I SZYBKO!
W celu uzyskania rekompensaty należy złożyć u
przewoźnika wniosek z uzasadnieniem. Możemy zrobić to sami lub skorzystać z
pomocy firmy AirHelp, która wyręczy nas
w przeprowadzeniu tej procedury. Pasażer po wypełnieniu krótkiego i prostego
formularza online od razu otrzymuje informację, czy przysługuje mu
odszkodowanie. Jeśli wniosek jest zasadny, firma zajmie się uzyskaniem
rekompensaty. Jeżeli wybieramy się
w podróż samolotem, zdecydowanie warto zapisać adres www.airhelp.com w swojej przeglądarce w telefonie.
All rights reserved 2013 - 2024; Deweloper Ads-Center.NET